Monday, 4 November 2013

ULASAN ARTIKEL 3




Persepsi Guru Sains PPSMI Terhadap Masalah Perlaksanaan Pengajaran Subjek Sains
(PPSMI) Di Sekolah Rendah Kawasan Skudai, Johor Bahru.
Oleh                :           Aziz B Nordin dan Yang See Boon
Daripada         :           https://docs.google.com/file/d/0BwULvuwQ1fl6OG51dEJQY0pwNUE/edit

Kajian ini dijalankan untuk melihat persepsi guru Sains yang menjalankan proses pengajaran menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar. Menggunakan sekolah rendah di kawasan Skudai sebagai tempat kajian, beberapa aspek seperti faedah penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, pendedahan maklumat berkaitan dengan PPSMI dan permasalahan yang berlaku semasa melaksanakan dasar PPSMI.

Menggunakan 87 orang guru sebagai sample kajian, dapatan kajian menunjukkan guru-guru memberikan persepsi yang rendah terhadap faedah penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran sains dan pendedahan berkenaan PPSMI juga di dapati kurang diterima oleh sample kajian. Guru-guru yang digunakan sebagai sample juga menyatakan perlbagai masalah yang dihadapi mereka sepanjang pelaksanaan dasar PPSMI namun begitu segala permasalahan yang diajukan masih berada pada tahap sederhana. Perkaitan antara masalah dengan persepsi guru terhadap PPSMI jelas mempunyai signifikan.

Kesimpulannya kajian jelas menunjukkan kelemahan yang berlaku untuk dasar PPSMI adalah dari aspek pengurusan pelaksanaan dasar. Ketidakaturan dari aspek latihan kepada guru dan pendedahan maklumat yang kurang jelas sekali mengganggu tugas guru untuk melaksanakan proses pengajaran yang berkesan.

No comments:

Post a Comment